Kołowrotki spombowe to wyspecjalizowane modele przeznaczone do użycia na wędkach zanętowych (Spod). Ich główną funkcją jest wykonywanie dalekich rzutów oraz, co najważniejsze, szybkie i wygodne zwijanie rakiety/spomba. Niewielu wędkarzy chciałoby tracić siły i czas (co jest szczególnie ważne w zawodach!) na powolne zwijanie przy użyciu standardowego kołowrotka. Dlatego opracowano mechanizm o wysokim przełożeniu, który umożliwia szybsze zwijanie.
DANE TECHNICZNE:
- Odporna na korozję grafitowa konstrukcja
- BBD: Smukły korpus o zwiększonej wytrzymałości
- 3 łożyska kulkowe + 1 rolkowe łożysko oporowe
- Quick-Set – bezstopniowy system anty-rewersu
- Mechanicznie obrabiana, anodyzowana szpula z aluminium
- 2 metalowe, okrągłe klipsy do linki
- Mocna, metalowa korba
- Ergonomiczny uchwyt korby z materiału TPE
- EFR-II XXL: Powiększona rolka kabłąka osadzona na łożysku ślizgowym
- Ślimakowy posuw szpuli
- FPD: hamulec progresywny z łatwą regulacją
- RESII: Rotor wyważany cyfrowo
- ILOŚĆ ŁOŻYSK: 4
- WAGA: 695 g
- PRZEŁOŻENIE: 5.1:1
- POJEMNOŚĆ SZPULI: 0,30 mm / 310 m
- NAWÓJ LINKI: 128 cm
- SIŁA HAMULCA: 13 kg
Wygląd kołowrotka jest dość poważny . Czarna matowa obudowa wykonana jest z grafitowego materiału.

Sztywna metalowa korbka z dużym, silikonowym pokrętłem uchwytu Ergo Grip o zaokrąglonym kształcie zapewnia wygodę podczas zwijania rakiety. Taki kształt naprawdę pomaga podczas szybkiej, sportowej pracy.

Czarna szpula z anodowanego aluminium z srebrzystą obwódką wygląda bardzo ładnie. W zestawie nie ma dodatkowej szpuli.

Szpula nie ma wydłużonego, stożkowego kształtu, ale została specjalnie zaprojektowana z płytkim profilem, aby uniknąć dodatkowego nawijania podkładu. Kołowrotków SPOD nie używa się do wywożenia, więc pojemność linki jest wystarczająca.
Szpula jest wyposażona w dwa metalowe klipsy w różnych kolorach, co ułatwia wizualną kontrolę. Dodatkowo zamontowana jest plastikowa podkładka, która zapewnia większe bezpieczeństwo żyłki.

Pojemność szpuli (mm/m):
0.20/410
0.22/340
0.25/270
Szybki system hamulca FPD (Fast Progressive Drag) pozwala na przejście od całkowicie zaciśniętego do prawie całkowicie poluzowanego hamulca w zaledwie dwóch obrotach.

Rotor, podobnie jak korpus, wykonany jest z grafitu. Został wyprodukowany w technologii RES II, która zmniejsza poziom wibracji podczas obracania, stabilizuje kołowrotek i ułatwia jego rozruch.
Napis na rotorze informuje, że kołowrotek zwija 128 cm linki za jeden obrót korbki.

Oto przykład:
Ilość linki zwijanej za jeden obrót korbki w standardowym kołowrotku wynosi 85-105 cm. Przyjmijmy dla obliczeń – 100 cm. W przypadku Okuma Big Bomber Spod – 128 cm. Jeśli odległość do punktu wynosi 120 metrów, standardowy kołowrotek wymaga 120 obrotów, a spombowy: 93. Przy 10 rzutach rakiety różnica wynosi 270 obrotów. To mniej więcej równowartość trzech dodatkowych rzutów. Ile średnio spombów wykonuje wędkarz karpiowy dziennie latem? 30, 40, 50?
Przy czterdziestu rzutach rakiety kołowrotkiem o standardowym przełożeniu wyciągasz o 11 spombów mniej w tym samym czasie, niż mogłoby się udać ze spombowym kołowrotkiem. Wyobraź sobie, ile czasu i wysiłku traci się tylko dlatego, że nie ma odpowiedniego narzędzia!
Podobnie jak w innych kołowrotkach karpiowych Okuma, ta spombowa wersja wyposażona jest w szczotki, które zapobiegają przedostawaniu się linki pod szpulę.

Podsumowanie.
Ogólnie Okuma Big Bomber Spod nie różni się od innych modeli w tej serii. Mimo to jej spombowa specjalizacja nie jest przypadkowa. Dzięki dwóm klipsom, specjalnemu uchwytowi, zwiększonemu przełożeniu oraz pojemnej, ale płytkiej szpuli, kołowrotek Big Bomber Spod jest wygodniejszy w pracy z wędkami spombowymi.